Föreläsningar och seminarier Nobelföreläsningar 2021 i fysiologi eller medicin

2021-12-07 14:00 - 15:00 Add to iCal
Campus Solna Online och i Aula Medica, Nobels väg 6
Nobelföreläsningen i fysiologi eller medicin 2021
Nobelföreläsningarna 2021 i fysiologi eller medicin kan ses i Aula Medica och sänds på nobelprize.org. Foto: N/A

Välkommen till årets Nobelföreläsningar i fysiologi eller medicin, där Nobelpristagarna berättar om sina forskningsområden. Föreläsningarna är förinspelade, och kommer att sändas via nobelprize.org. Föreläsningssalen i Aula Medica är öppen för den som vill se föreläsningarna därifrån. Salen öppnar kl. 13.00, och alla ska ha intagit sina platser vid kl. 13.40. Föreläsningarna hålls på engelska.

Från paprika till pepparmynta: insikter om värmesensation och smärta

David Julius.
David Julius, Nobelpristagare i fysiologi eller medicin 2021 Foto: Nobelprize.org

David Julius använde kapsaicin, ett växtämne som framkallar känslan av hetta, för att identifiera en sensor som kan registrera värme i hudens nervtrådar.

David Julius föddes 1955 i New York, USA. Han doktorerade 1984 vid University of California, Berkeley och genomförde därefter postdoktoral utbildning vid Columbia University i New York. Sedan 1989 har David Julius bedrivit forskning vid University of California, San Francisco där han nu är professor.

Hur känner du dig? Molekylerna som känner beröring

Ardem Patapoutian.
Ardem Patapoutian, Nobelpristagare i fysiologi eller medicin 2021 Foto: Nobelprize.org

Ardem Patapoutian använde en sinnrik metod för att förstå hur celler reagerar på mekaniskt tryck och upptäckte en helt ny klass av sensorer som finns både i hudens nervändar och inre organ.

Ardem Patapoutian föddes 1967 i Beirut, Libanon. Som ung flyttade han från det krigsdrabbade Beirut till Los Angeles, USA. Han doktorerade 1996 vid California Institute of Technology, Pasadena, Kalifornien och genomförde därefter postdoktoral utbildning vid University of California, San Francisco. Sedan 2000 bedriver han sin forskning vid Scripps Research, La Jolla, Kalifornien där han nu är professor. Han är Howard Hughes Medical Institute Investigator sedan 2014.