Publicerad: 2022-03-10 09:23 | Uppdaterad: 2022-03-11 15:23

Njurfonden tilldelar 2,6 miljoner till 22 KI-forskare

Dekorativ bild
Njurfonden tilldelar 2,2 miljoner SEK till KI. Foto: Getty Images

Njurfonden har utsett vilka forskare som i år får pengar till sin forskning om njurar. Av totalt 49 forskare och 6,1 miljoner kronor är det 22 forskare vid Karolinska Institutet får dela på 2,6 miljoner kronor. I samband med uppmärksammandet av anslagen tilldelas även en KI-forskare Bengt Rippes Forskarpris.

Bidragen går till forskning som rör bland annat inflammatoriska njursjukdomar, kronisk njursjukdom stadier 1–4, dialys, transplantation och vårdvetenskap.

”Vi hoppas nu att det kan komma effektiva behandlingar som bromsar utvecklingen av IgA-nefrit inom en snar framtid, och det känns väldigt bra att Njurfonden är med och bidrar till det”, säger Håkan Hedman, ordförande i insamlingsstiftelsen Njurfonden.

KI-forskare tilldelas Bengt Rippes forskarpris

Projekten som beviljats anslag uppmärksammas vid ett webbinarium den 10 mars på Världsnjurdagen. Då tillkännages även mottagaren av Bengt Rippes forskarpris, som går till Bengt Lindholm, professor vid institutionen för klinisk vetenskap, intervention och teknik och sektionschef vid Baxter Novum. Under webinariet håller Bengt Lindholm en föreläsning om sin forskning om peritonealdialys.

Forskare vid Karolinska Institutet som fått anslag: