Publicerad: 2014-03-21 15:31 | Uppdaterad: 2014-11-26 09:56

Kvinnliga föregångare ger namn åt Hagastadens gator

Kvinnor får ge namn åt de nya gatorna i Hagastaden, alla föregångare inom utbildning, vetenskap, forskning och hälso- och sjukvård. Det berättar Staffan Nyström, ordförande i Stadsbyggnadsnämndens namnberedning i Stockholm i en artikel på webbplatsen Hagastaden.se.

När den nya stadsdelen på gränsen mellan Solna och Stockholm blir klar 2025 blir det möjligt att vandra på gator uppkallade efter bland andra matematikern och författaren Sonja Kovalevsky, fysikern Lisa Meitner, läkaren och psykoanalytikern Lisa Tamm och Sveriges första kvinnliga medicine doktor, läkaren och patologen Anna Stecksén.

Även Hagastadens kvarter kommer att få sina namn inom vissa kategorier, exempelvis universitet och universitetsorter som Bologna, Cambridge och Harvard.

– Kategorierna ska matcha uppdraget med att sätta Hagastaden på kartan som ett område med fokus på vetenskap, life science och internationellt forskarutbyte, säger Staffan Nyström i artikeln.

Läs hela artikeln på Hagastaden.se