Publicerad: 2016-05-10 11:43 | Uppdaterad: 2016-05-11 15:17

KI-forskaren Tore Curstedt nominerad till EPO Lifetime Achievement Award

Tore_Curstedt

Docent Tore Curstedt, institutionen för molekylär medicin och kirurgi vid Karolinska Institutet, har av European Patent Office (EPO) nominerats till utmärkelsen Lifetime Achievement Award vid European Inventor Award 2016 för sitt arbete med Curosurf.

Tore Curstedt är nominerad för det arbete kring behandling av för tidigt födda barn med diagnosen respiratory distress syndrome (RDS) som han och kollegan Bengt Robertsson arbetat fram. Behandlingen, som introducerades 1989, har till i dag givits till över tre miljoner för tidigt födda barn.

Behandlingsmetoden som Tore Curstedt tagit fram marknadsförs under namnet Curosurf och används i 80 länder. Det bedöms att över en halv miljon för tidigt födda barn har räddats till livet av denna behandling.

Nomineringstiden går ut den 31 maj och priset delas ut den 9 juni 2016.

Läs mer om priset och Tore Curstedts nominering på EPO:s webbplats.