Publicerad: 2021-06-24 10:36 | Uppdaterad: 2021-07-12 08:58

Hallå där Ullakarin Nyberg, suicidforskare och sommarpratare i P1

Porträtt på Ullakarin Nyberg med blomkrans.
Ullakarin Nyberg, suicidforskare vid KI, är en av sommarpratarna i P1 år 2021. Foto: Mattias Ahlm

Ullakarin Nyberg är överläkare vid Norra Stockholms Psykiatri och suicidforskare vid Karolinska Institutet. I dag jobbar hon heltid med suicidprevention och stöd efter suicid. Ullakarin Nyberg är också en mycket uppskattad föreläsare och författare och har en egen podd, Inferno podcast. Den 17 augusti sommarpratar hon i Sommar i P1.

Vad ska du sommarprata om?

– Jag ska sommarprata om skälen till att jag har det jobb jag har och vad mitt arbete innebär. Det kommer att handla om att det är viktigt att låta ljus och mörker, möjligheter och svårigheter, finnas parallellt i livet och att lära sig hantera det. När vi accepterar oss själva och livet som det är istället för att försöka förändra allt kan vi frigöra mycket kraft.

– År 2019 fick jag själv erfara detta då jag drabbades av bröstcancer. Jag fick testa det jag själv lär ut och upptäckte bland annat hur mycket vi kan göra för att hjälpa varandra i svåra situationer. Små omsorger kan göra stor skillnad och styrka bygger man genom att jobba sig igenom svårigheter tillsammans med andra människor.

Vad arbetar du med just nu på Karolinska Institutet?

– Just nu söker jag etiskt tillstånd och pengar till en stor studie om suicidprevention. Studien ska omfatta personer som hamnat på kirurgisk eller medicinsk akutmottagning efter att ha överlevt ett självmordsförsök. De ska bland annat erbjudas psykologisk behandling, kallad ACT, som tillägg till den behandling de får enligt redan rådande rutiner. Även fysisk aktivitet och existentiell hälsa kommer att ingå som en del av behandlingen. Vi ska också kartlägga biologin bakom suicidalitet.

– Det som är unikt med denna studie är att vi utgår från människor som har egen erfarenhet av att försöka ta sitt liv. Den sortens forskning saknas i hög grad när det gäller suicidprevention, eftersom det finns en rädsla för att låta sårbara personer ingå i vetenskapliga studier.

Du blir även nya Radiopsykologen i höst. Berätta om det uppdraget!

– Det uppdraget passar mig bra för jag har alltid jobbat i en narrativ tradition och därför inte låst mig vid någon särskild terapeutisk inriktning. Programmet erbjuder inte terapi, utan människor berättar sin historia för mig och jag ger vägledning. Det är fantastiskt spännande! Programmet kommer att starta i september och sändas en gång i veckan.

Hur tillbringar du sommaren förutom att prata i Sommar P1?

– Efter en arbetstyngd sommar 2020 på grund av pandemin, ser jag fram emot att vara på landet i Grisslehamn tillsammans med familjen. Få njuta av naturen och mitt barnbarn. Bästa vilan som finns.

Ditt bästa sommartips!

– Att lyssna på sig själv och ta hänsyn till egna behov. Det är på sommaren jag har tid att reflektera över vad jag vill ge till mig själv och vad jag vill ge till andra.