Publicerad: 2023-08-31 15:30 | Uppdaterad: 2023-08-31 15:31

Ett steg närmare att lösa gåtan med tumörcellsinvasion

Proteinfärgningar av en tumör som växer i levern.
Fluorescerande proteinfläckar av tumör som växer i levern. Foto: Marco Gerling, Carina Strell

Forskare från Karolinska Institutet och läkare från Karolinska sjukhuset visar i en ny studie att en kapsel av bindväv runt levermetastaser från kolorektal cancer förbättrar patienternas grad av överlevnad. Detta representerar en läkande respons från levern, och inte ett fenomen orsakad av själva tumören.

Metastaser i levern är vanliga vid många typer av cancer. Mikroskopiska undersökningar av invasionsfronten av metastaser i levern har avslöjat många olika vävnadsuppbyggnader: Vissa metastaser är omgivna av en kapsel av bindväv, medan i andra typer kommer tumörcellerna i direkt kontakt med levercellerna. Patienter vars metastaser är omgivna av bindväv har betydligt högre överlevnadsgrad.

Some of the authors: Béla Bozoky, Carlos Fernández Moro, Natalie Geyer, Sara Söderqvist, Marco Gerling, Sara Harrizi, Jennie Engstrand
Några av författarna till artikeln: Béla Bozoky, Carlos Fernández Moro, Natalie Geyer, Sara Söderqvist, Marco Gerling, Sara Harrizi, Jennie Engstrand. Foto: Annika Viljamaa

Trots den starka inverkan på överlevnaden har ursprunget till den omgivande kapseln varit oklar. Nu visar en ny studie ledd av Marco Gerlings grupp vid institutionen för biovetenskaper och näringslära, Karolinska Institutet, att  kapseln liknar den typ av leverfibros som utvecklas hos patienter med icke-cancer relaterade leversjukdomar. Där utvecklas den som en del av en reparativ process och bildas då cacnerceller misslyckas med att invadera och ersätta frisk levervävnad.

- Samarbetet mellan vårt grundforskningslabb och kirurgerna och patologerna vid Karolinska Universitetssjukhuset var avgörande för denna studie, säger Marco Gerling, huvudförfattare av artikeln.

Läs mer om studien på den engelska sidan.